Pembelajaran Berbasis Student-Constructed Questions dalam Meningkatkan Kelancaran Prosedural Matematis pada Materi Barisan Aritmatika di Madrasah Aliyah
Journal of Edukasi Borneo,
Vol. 3 No. 2 (2022),
18 October 2022,
Page 7-11
The purpose of this study was to explore the application of student-constructed questions-based learning in the learning of arithmetic sequences for 34 students of class XI in one of the Islamic madrasah aliyah in Pontianak. This research was a pedagogical action research developed by Norton (2009). The research involves observing, planning, acting, and reflecting activities. Learning begins by giving students a story text, grouping students and assigning groups to make open-ended questions as well as their solutions, and asking other groups to respond to the questions. The data collection technique used tests and interviews. Then, the data were analyzed descriptively and thematically. The results of this study indicated that there was an improvement between the pre- and post-test scores. Qualitatively, SCQ could reduce cognitive conflict and improve classroom learning. Thus, the implication of this study was that SCQ with open-ended questions coul improve learning outcomes and reduce cognitive conflicts.
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi penerapan pembelajaran berbasis student-constructed questions dalam pembelajaran barisan artimatika pada 34 siswa kelas XI di salah satu madrasah aliyah negeri Pontianak. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan pedogogis yang dikembangkan oleh Norton (2009). Penelitian melibatkan kegiatan observing, planning, acting, dan reflecting. Pembelajaran dimulai dengan memberikan siswa teks cerita, mengelompokan siswa dan menugaskan kelompok membuat soal open-ended sekaligus penyelesaianya, dan meminta kelompok lain untuk menanggapi soal tersebut. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan wawancara. Kemudian, data dianalisis secara deskritif dan tematik. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada peningkatan antara nilai pre-dan post-test. Secara kualitatif, SCQ dapat mengurangi konflik kognitif dan meningkatkan pembelajaran di kelas. Dengan demikian, implikasi penelitian ini adalah SCQ dengan soal open-ended dapat meningkat hasil belajar dan mengurangi konflik kognitif.
KATA KUNCI: barisan artimatika, soal open-ended, student-constructed questions